Praktyczność kontenerów
Kontener od kilku dekad jest bardzo dobrą opcją, jeśli chodzi o transport przedmiotów różnego rodzaju. Ta prosta w kształcie puszka sprawdza się, bo pomieści wiele telewizorów lub butelek wina. Kluczowe znaczenie ma też i to, że suwnice w portach i ładownie w kontenerowcach są przystosowane do pojemnika tego typu, a nazwa "Kontenerowiec" oznacza statek do transportowania kontenerów.
Transport lotniczy – tańsza opcja w postaci niewielkich samolotów śmigłowych
Pojemność i różne zastosowanie
Statki tego typu obecnie jednorazowo transportują szesnaście tysięcy, a nawet osiemnaście tysięcy kontenerów, czyli zabierają ich bardzo wiele i są to kontenery różnego typu. Część z nich jest chłodniami, które podczas rejsu muszą być podpiętymi do instalacji elektrycznej statku, po to by wrażliwy towar się nie zepsuł. Tym wrażliwym towarem mogą być podatne na zepsucie owoce tropikalne, które raczej nie wytrzymają zbyt powolnego rejsu i dlatego nowoczesny kontenerowiec może płynąć dość szybko i nadal być opcją tańszą od transportu samolotowego. Tego typu transport jest dość drogi, a kontenery lotnicze są znacznie mniejsze od tych z pokładu kontenerowca. Dlatego samolotami transportuje się głównie przedmioty bardziej wartościowe, które muszą szybko dotrzeć do odbiorcy. W przypadku kontenerowców dopłynięcie do odbiorcy może trwać kilka tygodni lub ponad miesiąc, ale tego typu transport jest znacznie tańszym od lotniczego. Kontenerowce są też bardzo duże i to tak duże, że czasami nie mieszczą się w kanałach skracających podróż, dlatego rosną kanały i statki też rosną, po to by transport różnego rodzaju dóbr był znacznie tańszy w przeliczeniu na każdą tonę. Z tej właśnie przyczyny kontenerowce mieszczące ponad szesnaście tysięcy kontenerów mają niemal czterysta metrów długości i ponad sześćdziesiąt metrów szerokości. Wysokość maksymalna tego typu statków też stale się zmienia, a od wysokości zależy środek ciężkości danego statku, który musy być możliwie nisko.
Ważny balans
Zgranie tych wszystkich parametrów tak by kontenerowiec brał jak najwięcej i nadal był sterowny to trudne zadanie dla projektantów projektujących tego typu, ale w tym przypadku przełomu dokonuje się raz za razem, czyli pewne części statku stocznie wytwarzają z materiałów lżejszych, po to by te statki zachowywały wzorowy balans. Jeśli zaś chodzi o same kontenery, to od kilku dekad raczej się nie zmieniły zbytnio. Nadal są klockami, które bardzo dobrze pasują do ładowni rosnących statków i powinny takowymi pozostać, po to by proces załadunku i rozładunku szedł bardzo sprawnie.
Ile kosztuje konterner z filipin do polski? wiecie może?